Preview

World of Transport and Transportation

Advanced search

RAIL CORRUGATION IN THE PROCESS OF BRAKING

https://doi.org/10.30932/1992-3252-2017-15-5-4

Abstract

[For the English abstract and full text of the article please see the attached PDF-File (English version follows Russian version)].ABSTRACT It was found in the course of the study that oscillations of the vehicle wheelset’s angular velocity during braking should be recognized as the principal cause of rail corrugation. Over a single period, two alternating events occur: an elastic interaction between the wheel and the rail, and their slipping relative to each other causing friction and formation of a valley. The wavelength of corrugation wear increases with the increase of the train speed and the value of the braking torque. In order to reduce the intensity of wear, the track stiffness should be increased, the braking torque reduced, and the suspension’s parameters optimized. Keywords: railway, rail corrugation wear, wheelset, adhesion coefficient, braking torque, track longitudinal stiffness, angular velocity, wheel slip, friction.

About the Authors

S. K. Kargapoltsev
Иркутский государственный университет путей сообщения
Russian Federation


P. V. Novoseltsev
Улан-Удэнский институт железнодорожного транспорта - филиал ИрГУПС
Russian Federation


Y. V. Kuptsov
Улан-Удэнский институт железнодорожного транспорта - филиал ИрГУПС
Russian Federation


References

1. Инструкция по текущему содержанию железнодорожного пути с изменениями и дополнениями в соответствии с Указаниями МПС России № С-950 от 30.05.2000 г.(23456789) ЦП- 774.

2. Обобщение передового опыта тяжеловесного движения: вопросы взаимодействия колеса и рельса: Пер.с англ./ У. Дж. Харрис, С. М. Захаров, Дж. Лангрен, Х. Турне, В. Эберсен. - М.: Интекст, 2002. - 408 с.

3. Шилер А. В. Оценка эффективности шлифовки поверхности катания рельсов // Омский научный вестник.Сер.Приборы, машины и технологии. - 2012. - № 2. - С. 111-115.

4. Кулагин М. И., Кац Э. И., Тюриков В. Н.Волнообразный износ рельсов. - М.: Транспорт, 1970. - 145 с.

5. Лазарян В. А., Данович В. Д., Манашкин Л. А.Вынужденные колебания вагонов по периодическим неровностям пути // Труды ДИИТ. - 1969. - Вып.99. - С. 26-31.

6. Gozbenko V. E., Kargapoltsev S. K., Kornilov D. N., Minaev N. V., Karlina A. I. Definition of the main coordinates of the car with two-level spring suspension.International Journal of Applied Engineering Research.2016.Т. 11.№ 20.Pp.10367-10373.

7. Тимофеева Л. А., Огульчанская Н. Р.Причины возникновения волнообразного износа поверхности катания рельсов железнодорожного пути и методы его устранения // Інформаційно-керуючі системи на залізничному транспорті. - 2015. - № 3. - С. 56-58.

8. Новосельцев В. П., Новосельцев П. В., Гордеева А. А.Влияние продольной жёсткости пути на проскальзывание колёсной пары локомотива по рельсу // Мир транспорта. - 2013. - № 4. - С. 34-38.


Review

For citations:


Kargapoltsev S.K., Novoseltsev P.V., Kuptsov Y.V. RAIL CORRUGATION IN THE PROCESS OF BRAKING. World of Transport and Transportation. 2017;15(5):46-53. https://doi.org/10.30932/1992-3252-2017-15-5-4

Views: 297


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1992-3252 (Print)