PRODUCTIVITY RESOURCES OF EXCAVATOR AND TRUCK COMPLEX
Abstract
The problem of defining of the productivity of excavator and truck complexes is especially important for open-cast mines. Different technologies are used for mining, depending on capacity and depth of occurrence, volumes of extraction of the rocks. Frequently the less expensive costs are ensured by the variants of extraction and loading of the minerals by excavators of cycle action and by further carriage by dumptrucks from the stripping front to the storehouse or to the mine dump. The studied scientific task is by its nature rather a transport problem as it is solved via optimization of transportation processes. The authors substantiate a method of calculation of productivity of excavator and truck complex containing dump-trucks of small capacity (less than 30 tons) and excavators with small capacity bucket (less than 2 cubic meters). The nomogram of productivity of excavator and truck complex, achieved on the basis of well-known study methods and calculation techniques, can be applied first of all at the stage of construction of open-cast mines. The use of the suggested instruments of the control of overburden transportation efficiency will help to adjust the plans of mining at Miheevsky mine and to reduce prime cost of copper ore extraction.
About the Authors
M. V. GriaznovRussian Federation
Ph.D. (Tech), associate professor of the department
S. V. Kolobanov
Russian Federation
director
References
1. Аникин К. В. Исследование влияния длины рабочего фронта и ширины рабочей площадки на уступе на производительность экскаваторно-автомобильного комплекса оборудования // Горный информационно-аналитический бюллетень. Вып. 2. – М.: МГГУ, 2011. – С 147–155. Anikin K.V. Study on the impact of the operation field length and of the operating platform width at the quarry face on the productivity of excavator and truck complex of equipment [Issledovanie vliyaniya dliny rabochego fronta i shiriny rabochey ploschadki na ustupe na proizvoditelnost ekskavatorno-avtomobilnogo kompleksa oborudovaniya]. Gornyj informatsionno-analiticheskiy byulleten, Iss. 2, Moscow, MGGU, 2011, pp. 147-155.
2. Анистратов Ю. В. Технология открытых горных работ: Учеб пособие. – М.: Недра, 1984. – 287 с. Anistratov Yu.V. Technology of open pit mining. Tutorial [Tehnologiya otkrytyh gornyh rabot : Ucheb posobie].Moscow, Nedra publ., 1984, 287 p.
3. Гавришев С. Е., Галкин В. А., Кравчук И. Л., Макаров А. М. и др. Согласование производительности звеньев экскаваторно-автомобильного комплекса // Горный журнал. – 1989. – № 9. – С.82–84. Gavrishev S.E., Galkin V.A., Kravchuk I.L., Makarov A.M. et al. Coordination of productivity of the sections of excavator and truck complex [Soglasovanie proizvoditel’nosti zven’ev ekskavatorno-avtomobil’nogo kompleksa]. Gornyj zhurnal, 1989, No 9, pp. 82-84.
4. Галкин В. А. Технологические основы проектирования и планирования грузопотоков на рудных карьерах с автомобильным транспортом/ – Дис… док. техн. наук. – Магнитогорск, 1987. – 290 с. Galkin V.A. Technological grounds of designing and planning of truck freight traffic at ore mines [Tehnologicheskie osnovy proektirovaniya i planirovaniya gruzo-potokov na rudnyh karierah s avtomobil’nym transportom]. D.Sc. (Tech) thesis, Magnitogorsk, 1987. 290 p.
5. Грязнов М. В. Подходы к надежности транспортных систем //Мир транспорта. – 2010. – № 2. – С. 14–19. Griaznov M.V. Approach towards Reliability of Systems. Mir Transporta [World of Transport and Transportation] Journal, 2010, Vol. 30, No 2, pр 14-19.
6. Курганов В. М., Грязнов М. В. Как повысить КТГ автопарка //Мир транспорта. – 2011. – № 3. – С. 106–117. Kurganov V.M., Griaznov M.V. How to Increase Technical Availability Rate for Vehicle Fleet? Mir Transporta [World of Transport and Transportation] Journal, 2011, Vol. 36, No 3, pр 106-117.
7. Макаров А. М. Повышение эффективности технологического автомобильного транспорта оперативным управлением подсистем карьера/ Дис… канд. техн. наук. – Челябинск, 1990. – 159 с. Makarov A.M. Growth of efficiency of technological motor transport via operation management of open-cast mine subsystems [Povyshenie effektivnosti tehnologicheskogo avtomobilnogo transporta operativnym upravleniem podsistem kariera]. Ph.D. (Tech) thesis, Chelyabinsk, 1990, 159 p.
8. Нецветаев А. Г., Хотинский А. М. Аналитическая модель расчета производительности системы «экскаватор – транспортные средства» //Вестник КузГТУ. – 1998. – № 4. – С.70–71. Netsvetaev A.G., Hotinskiy A.M. Analytical model of calculation of productivity of the system “excavator – transport vehicles” [Analiticheskaya model rascheta proizvoditelnosti sistemy «ekskavator – transportnye sredstva»]. Vestnik KuzGTU, 1998. No 4, pp. 70-71.
9. Пастихин Д. В., Топилов Н. У. Влияние конструкции рабочего борта карьера на производительность экскаваторно-автомобильного комплекса оборудования // Горный информационно-аналитический бюллетень. Вып. 1. – М.: МГГУ – 2010. – С 185–192. Pastihin D.V., Topilov N.U. The impact of the pattern of the mining flank of opencast on productivity of excavator and truck complex of equipment [Vliyanie konstruktsii rabochego borta kariera na proizvoditelnost ekskavatorno-avtomobilnogo kompleksa oborudovaniya]. Gornyj informatsionno-analiticheskiy byulleten, Iss. 1, Moscow, MGGU, 2010, pp. 185-192.
10. Работа экскаваторов участка «вскрышной» в период месячника повышенной производительности // Уголь – 2011. – № 2. – С. 26–32. The work of excavators of the stripping sector during the month of expanded productivity [Rabota ekskavatorov uchastka «vskryshnoy» v period mesyachnika povyshennoy proizvoditel’nosti]. Ugol, 2011. No 2, pp. 26-32.
11. Ракишев Б. Р., Мухамеджанов Е. Б., Саменов Г. К., Куттыбаев А. Е. Установление границ применения экскаваторно-автомобильных комплексов различной мощности в глубоких карьерах // Горный информационно-аналитический бюллетень. Вып. 7. – М.: МГГУ, 2012. – С 90–98. Rakishev B.R., Muhamedzhanov E.B., Samenov G.K., Kuttybaev A.E. Definition of the limits of the use of excavator and truck complexes of different capacity in deep open-cast mines [Ustanovlenie granits primeneniya ekskavatorno-avtomobilnyh kompleksov razlichnoy moschnosti v glubokih karierah]. Gornyj informatsionno-analiticheskiy byulleten. Iss. 7, Moscow, MGGU, 2012, pp. 90-98.
12. Ржевский В. В. Открытые горные работы: Учебник для вузов. В 2-х частях. Часть 2: Технология и комплексная механизация. – 4-е изд., перераб. и доп. – М.: Недра, – 1985. – 549 с. Rzhevskiy V.V. Opencast mining. Textbooks for higher schools [Otkrytye gornye raboty: Uchebnik dlya vuzov]. In 2 parts. Part 2. Technology and complex mechanization [Tehnologiya i kompleksnaya mehanizatsiya]. 4th ed.. rev. and enlarged. Moscow, Nedra publ., 1985, 549 p.
13. Сысоев А. А., Литвин О. И. Управление количественным составом транспортного звена экскаваторно-автомобильных комплексов // Уголь. – 2009. – № 2. – С. 24–26. Sysoev A.A., Litvin O.I. Management of quantitative composition of a transport section of excavator and truck complexes [Upravlenie kolichestvennym sostavom transportnogo zvena ekskavatorno-avtomobilnyh kompleksov]. Ugol, 2009, No 2, pp. 24-26.
Review
For citations:
Griaznov M.V., Kolobanov S.V. PRODUCTIVITY RESOURCES OF EXCAVATOR AND TRUCK COMPLEX. World of Transport and Transportation. 2013;(3):96-102. (In Russ.)