Preview

World of Transport and Transportation

Advanced search

CHOICE OF PARAMETERS OF ELASTIC ELEMENTS OF «CAR-TRACK» MATHEMATICAL MODEL

https://doi.org/10.30932/1992-3252-2018-16-3-6

Abstract

For the English abstract and full text of the article please see the attached PDF-File (English version follows Russian version).ABSTRACT The expediency of calculating a spatial multi-mass system for optimizing the dynamic processes of interaction between rolling stock and the track is substantiated. The results of the experimental identification of the static and dynamic parameters of the damping material of elastic elements of a multi-mass system are shown. The influence of geometric dimensions and temperature factors on the elastic-hysteresis properties of damping elements is determined. The energy analysis of the obtained data is carried out. The use of the obtained experimental data as input parameters of the designed damping element of the over-axle box unit of a freight car is proposed. Keywords: railway, «car-track» model, multi-mass dynamic system, vibration-loaded state, damping material, rigidity coefficient, damping of forced oscillations, static hysteresis, dynamic hysteresis, temperature influence. The authors are grateful for the scientific support of the presented work to Gennady I. Petrov, professor, D.Sc. (Eng), head of the department of railway cars and car economy of Russian University of Transport.

About the Authors

V. N. Filippov
Российский университет транспорта (МИИТ)
Russian Federation


E. G. Kurzina
Российский университет транспорта (МИИТ)
Russian Federation


A. M. Kurzina
Российский университет транспорта (МИИТ)
Russian Federation


I. Zh. Zhaisan
Казахская академия транспорта и коммуникаций имени М. Тынышпаева
Russian Federation


References

1. Шахунянц Г.М.Железнодорожный путь. - М.: Транспорт, 1969. - 536 с.

2. Шадур Л.А.Развитие отечественного вагонного парка. - М.: Транспорт, 1988. - 279 с.

3. Хусидов В. Д., Евстафьев Б.С., Двухглавов В.А., Сергеев К.А., Филиппов В.Н.Исследование динамических качеств вагонов с различными схемами подвешивания // Вопросы совершенствования большегрузных вагонов: Труды МИИТ. - Вып. 399. - М., 1972. - С.42-51.

4. McClanachan M., Handoko Y., Dhanasekar M., Skerman D., Davey J.Modelling Freight Wagon Dynamics. Vehicle System Dynamics Supplement 41, 2004, pp. 438-447.

5. Okagata Y.Design Technologies for Railway Wheels and Future Prospects. Nippon Steel & Sumitomo Metal Technical Report, No. 105, 2013, pp. 26-33.

6. Френкель В. Я., Новиков В.В.Полые оси железнодорожных вагонов // Транспортное машиностроение. - 1966. - № 11. - С. 55.

7. Школьник Л. М., Мартынов Н.И., Новиков В.В. и др. Длительные эксплуатационные испытания колёсных пар с полыми осями // Вестник ВНИИЖТ. - 1980. - № 4. - С.36-41.

8. Иноземцев В.Г.Тепловые расчёты при проектировании и эксплуатации тормозов. - М.: Транспорт, 1966. - 261 с.

9. Курзина А. М., Аксенов Ю.Н., Курзина Е.Г., Семак А.В., Богачев А.Ю.Влияние температуры испытания и толщины демпфирующего слоя на показатели статической и динамической жёсткости амортизаторов из полимерной композиции // Деформация и разрушение материалов и наноматериалов: Сб. материалов VII международной конференции. Москва, 7-10 ноября 2017 г. - М.: ИМЕТ РАН, 2017. - 951 с.


Review

For citations:


Filippov V.N., Kurzina E.G., Kurzina A.M., Zhaisan I.Zh. CHOICE OF PARAMETERS OF ELASTIC ELEMENTS OF «CAR-TRACK» MATHEMATICAL MODEL. World of Transport and Transportation. 2018;16(3):62-71. https://doi.org/10.30932/1992-3252-2018-16-3-6

Views: 249


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1992-3252 (Print)