Preview

World of Transport and Transportation

Advanced search

OPERATION COSTS IN HIGH-SPEED RAIL TRANSPORTATION

https://doi.org/10.30932/1992-3252-2018-16-2-12

Abstract

For the English abstract and full text of the article please see the attached PDF-File (English version follows Russian version). ABSTRACT The author puts forward some ideas and drfat methods regarding future HSR in Russia, e.g. proposes a methodology for calculating the annual operating costs per 1 train-kilometer that arise when traffic is organized on Moscow-Kazan high-speed rail, depending on the speed and the main resistivity to train movement. Taking into account the coefficient of comfort and on the basis of the multi-criteria choice for an optimum composition of a train, a composition consisting of 12 cars of four classes (one first class car, two business class cars, four economic and five tourist class) with a capacity of 742 passengers was adopted as author’s project suggestion. The dimensions of movement of high-speed trains on HSR are determined, actual data, as well as possible tariffs for fare in cars of various classes, are involved in calculations. The part of conditionally-constant expenses is justified, operational expenses are calculated. The revenue and profits from the sale of tickets were calculated with full mastering of the planned passenger flow. The costs for 1 passenger and 1 passenger-kilometer are shown. Keywords: transport, high-speed railways, high-speed trains, traffic organization, operating costs calculation technique, train composition, passenger flow.

About the Author

A. E. Syachin
Российский университет транспорта (МИИТ)
Russian Federation


References

1. Гибшман А.Е. Определение экономической эффективности проектных решений на железнодорожном транспорте. - 2-е изд., перераб. и доп. - М.: Транспорт, 1985. - 239 с.

2. Пазойский Ю.О., Шубко В.Г., Вакуленко С.П. Пассажирские перевозки на железнодорожном транспорте: Учеб. пособие. - М.: Учеб.-методический центр по образованию на ж. д. транспорте, 2009. - 342 с.

3. Кантор И.И. Изыскания и проектирование железных дорог. - М.: Академкнига, 2003. - 288 с.

4. Анисимов П.С., Иванов А.А. Высокоскоростные железнодорожные магистрали и пассажирские поезда: Монография. - М.: Учеб.-методический центр по образованию на ж. д. транспорте, 2011. - 542 с.

5. Siemens. Velaro. Top-Performance für den Hochgeschwindigkeitsverkehr: Berlin, 2012. [Электронный ресурс]: https://www.siemens.com/press/pool/de/ feature/2013/infrastructure-cities/2013-12-ice/ broschuere-velaro-de.pdf. Доступ19.10.2015.

6. Центр стратегических разработок. Обоснование целесообразности создания высокоскоростных железнодорожных магистралей ВСМ-2 «Москва-Казань-Екатеринбург» и ВСМ-3 «Центр-Юг». Оценка достигаемых результатов: М., 2013. [Электронный ресурс]: http://mindortrans.tatarstan.ru/file/ВСМ_полная_21.1113.pdf. Доступ 10.02.2016.

7. Смехова Н.Г., Купоров А.И., Кожевников Ю.Н. и др. Себестоимость железнодорожных перевозок. - М.: Маршрут, 2003. - 494 с.

8. Терёшина Н.П., Галабурда В.Г., Трихунков М.Ф. и др. Экономика железнодорожного транспорта. - М.: Учеб.-методический центр по образованию на ж. д.транспорте, 2006. - 801 с.


Review

For citations:


Syachin A.E. OPERATION COSTS IN HIGH-SPEED RAIL TRANSPORTATION. World of Transport and Transportation. 2018;16(2):128-136. https://doi.org/10.30932/1992-3252-2018-16-2-12

Views: 313


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1992-3252 (Print)