CONTACT PRESSURE IN CYLINDRICAL SURFACES OF CENTER PLATE ARRANGEMENT
Abstract
Contact pressure is one of main factors that influence level and character of wear and tear of center plate arrangement. Distribution of contact pressure over the contact zone in the case of cylindrical surfaces is unbalanced. A software was developed in order to numerically analyze the influence of different diameters of top (pivot block) and bottom center plate (end thrust bearing) on changing of monitored values. The obtained results have shown that the values of contact pressure depend on clearance between top and bottom parts of center plate arrangement. At the initial stage of operation the values of contact pressure for nominal values of diameters of both top and bottom part of center plate are lower than when they are manufactured with admissible departure.
About the Authors
N. N. VoroninRussian Federation
D. Sc. (Tech), professor
N. N. Voronin
Russian Federation
Ph.D. (Tech), associate professor
Z. Min
Myanmar
Ph.D. student
References
1. Воронин Н. Н., Воронин Н. Н., Зин Эй Мин. Износы в пятниковых узлах цистерн// Мир транспорта. – 2013. – № 1. – С. 30–35. Voronin N. N., Voronin N. N. (Jr), Zin Aie Min. Tear and Wear of Center Plate Units of Rail Tanks-Cars. Mir Transporta [World of Transport and Transportation] Journal, 2013, Vol. 45, Iss 1, pр . 30–35.
2. Воронин Н. Н., Воронин Н. Н., Филиппов В. Н. Влияние загруженности и типа вагона на износ пятникового узла//Транспорт, наука, техника, управление. – 2000. – № 4, – С. 27–29. Voronin N. N., Voronin N. N., Filippov V. N. Influence of load and type of a rail car on the wear-and-tear of central plate unit [Vliyanie zagruzhennosti i tipa vagona na iznos pyatnikovogo uzla]. Transport, nauka, tehnika, upravlenie, 2000, № 4, pp. 27–29.
3. Воронин Н. Н. Алгоритм расчетной оценки износа пятникового узла вагона// Повышение динамических качеств подвижного состава и поезда в условиях Сибирского региона: Межвуз. темат. сборник науч. трудов. – Омск: ОмГУПС, – 1998. – С. 34–39. Voronin N. N. Algorithm of calculated assessment of wear-and-tear of central plate arrangement [Algoritm raschetnoy otsenki iznosa pyatnikovogo uzla vagona]. Enhancement of dynamic features of rolling stock and train in Siberian region conditions. Interuniversity collection of scientific works [Povyshenie dinamicheskih kachestv podvizhnogo sostava i poezda v usloviyah Sibirskogo regiona: Mezhvuz. temat. sbornik nauch. trudov]. Omsk, OmGUPS, 1998, pp. 34–39.
4. Воронин Н. Н. Разработка метода оценки ресурса пятникового узла вагона по критерию износа/ Дис … канд. техн. наук: – М., 1999. – 141 с. Voronin N. N. Development of a method to assess resources of central plate arrangement by wearandtear criterion [Razrabotka metoda otsenki resursa pyatnikovogo uzla vagona po kriteriyu iznosa]. Ph.D. (Tech) thesis. Moscow, 1999, 141 p.
5. Теплый М. И. Контактные задачи для областей с круговыми границами. – Львов: Вища школа, 1983. – 176 с. Teplyj M. I. Contact problems for areas with round boundaries [Kontaktnye zadachi dlya oblastey s krugovymi granitsami]. L’vov, Vischa shkola publ., 1983, 176 p.
6. Панасюк В. В., Теплый М. И. Об одной контактной задаче с учетом сил трения // Прикладная механика. – 1972. – Т. 8, Вып. 7. – С. 8–14. Panasyuk V. V., Teplyj M. I. On a contact problem with account for friction forces [Ob odnoy kontaktnoy zadache s uchetom sil treniya]. Prikladnaya mehanika, 1972, Vol. 8, Vyp. 7, pp. 8–14.
7. Морарь Г. А., Попов Г. Я. К теории контактных задач для цилиндрических тел с учетом сил трения// Механика твердого тела. – 1976. – № 2. – С. 87–96. Morar’ G.A., Popov G. Ya. On the theory of contact problems for cylindrical bodies with the account for friction forces [K teorii kontaktnyh zadach dlya tsilindricheskih tel s uchetom sil treniya]. Mehanika tverdogo tela, 1976, № 2, pp. 87–96.
8. Теплый М. И. Влияние трения на распределение напряжений во вращательной паре// Машиностроение. – 1981. – № 6. – С. 12–16. Teplyj M. I. Influence of friction on distribution of tension in rotated pair [Vliyanie treniya na raspredelenie napryazheniy vo vraschatel’noy pare]. Mashinostroenie, 1981, № 6, pp. 12–16.
9. Каландия А. И. Математические методы двумерной упругости. – М.: Наука, 1973. – 303 с. Kalandiya A. I. Mathematical methods of bidimensional elasticity [Matematicheskie metody dvumernoy uprugosti]. Moscow, Nauka publ., 1973, 303 p.
10. Нормы для расчета и проектирования вагонов железных дорог МПС колеи 1520 мм (несамоходных). – М.: ГосНИИВ-ВНИИЖТ, 1996. – 319 с. Normes for computed engineering and designing of rail cars for MPS gauge 1520 (non self-propelled) [Normy dlya rascheta i proektirovaniya vagonov zheleznyh dorog MPS kolei 1520 mm (nesamohodnyh)]. Moscow, GosNIIV–VNIIZhT, 1996, 319 p.
Review
For citations:
Voronin N.N., Voronin N.N., Min Z. CONTACT PRESSURE IN CYLINDRICAL SURFACES OF CENTER PLATE ARRANGEMENT. World of Transport and Transportation. 2014;(1):58-65.