Preview

World of Transport and Transportation

Advanced search

ON RELIABILITY OF ASSESSMENT OF THE RAIL GAUGE STATE IN THE PLAN

https://doi.org/10.30932/1992-3252-2018-16-5-16

Abstract

For the English full text of the article please see the attached PDF-File (English version follows Russian version).ABSTRACT The data presented in the article testify to the urgent need for modernization of methods for studying horizontal geometric irregularities that provide necessary accuracy in assessment of the rail gauge state. The method for measuring the trajectory of the lateral surface of the rail head in the horizontal plane is improved. The method of converting the bending arrows from the base chord to the absolute values of the coordinates of the trajectory of the lateral surface of the rail head in the plan is modified. The influence of lateral wear of rails on traffic safety is evaluated. Particularly, the authors argue that along with the spectral methods of estimating the horizontal irregularities, it is necessary to apply the indicator of the traffic safety factor of single irregularities. According to the research the lateral undercut of the rail head in the longitudinal direction has an uneven wavy character and the results of its measurements should be used in assessing traffic safety, especially in curved sections of the track. Keywords: railway, track measuring car, horizontal irregularity, rail gauge, side wear of rails, traffic safety.

About the Authors

V. V. Shiler
Омский государственный университет путей сообщения (ОмГУПС)
Russian Federation


A. V. Shiler
Омский государственный университет путей сообщения (ОмГУПС)
Russian Federation


References

1. Грачёва Л. О. Экспериментальные исследования грузовых вагонов с максимальными износами ходовых частей при наличии отступлений от норм в содержании пути // Труды ВНИИЖТ. - 1974. - Вып.519. - С. 175-188.

2. Балух Х. Диагностика верхнего строения пути. - М.: Транспорт, 1981. - 414 с.

3. Зак М. Г., Ершков О. П., Ткалов Е. Д. Теоретический анализ влияния расстройств рельсовой колеи на динамическое воздействие подвижного состава и пути и оценка неравножёсткости рельсовых нитей // Труды ВНИИЖТ. - 1980. - Вып.628. - С. 67-101.

4. Крейнис З. Л. Спектральные характеристики очертаний рельсовых нитей в плане // Труды Днепропетровского института инженеров транспорта. - 1980. - Вып.209/22. - С. 35-39.

5. Шилер В. В. Определение отступлений рельсовых нитей в плане координатным методом // Взаимодействие подвижного состава и пути и динамика локомотивов дорог Сибири, Дальнего Востока и Крайнего Севера: Сб.статей. - Омск: Изд-во ОмИИТ, 1983. - С. 70-74.

6. Инструкция по текущему содержанию железнодорожного пути с изменениями и дополнениями.Утв.приказом МПС РФ № С-950 от 30.05.2000 г.

7. Вершинский С. В., Данилов В. Н., Челноков И. И. Динамика вагона: Учебник. - 2-е изд. - М.: Транспорт, 1978. - 352 с.


Review

For citations:


Shiler V.V., Shiler A.V. ON RELIABILITY OF ASSESSMENT OF THE RAIL GAUGE STATE IN THE PLAN. World of Transport and Transportation. 2018;16(5):212-223. https://doi.org/10.30932/1992-3252-2018-16-5-16

Views: 262


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1992-3252 (Print)