Preview

World of Transport and Transportation

Advanced search

MATHEMATICAL MODELING OF SECTIONS OF VARIABLE RIGIDITY IN FRONT OF ARTIFICIAL STRUCTURES

https://doi.org/10.30932/1992-3252-2018-16-3-7

Abstract

For the English abstract and full text of the article please see the attached PDF-File (English version follows Russian version).ABSTRACT The article deals with the features of the transition zone from the ballast under-sleeper base to the bridge structure with various types of span structures, as well as the sections of the ballastless track, conjugated with the transient zone. An analytical model is proposed for describing the dynamic behavior of a railway track in the form of a transversely isotropic plate with variable rigidity parameters. Examples of the use of the proposed model for calculating the dynamic depression of a roadbed under the influence of a rolling stock with different freight and speed characteristics are given. Keywords: railway, bridge, roadbed, residual deformation, variable rigidity section, track depression, slope, elastic wave, track profile, transversal-isotropic plate.

About the Authors

V. V. Vinogradov
Российский университет транспорта (МИИТ)
Russian Federation


A. A. Loktev
Российский университет транспорта (МИИТ)
Russian Federation


Z. T. Fazilova
Российский университет транспорта (МИИТ)
Russian Federation


References

1. Инструкция по применению конструктивно-технологических решений переходных участков на подходах к искусственным сооружениям для участков скоростного совмещённого движения. Утверждена распоряжением ОАО «РЖД» от 20.12.2013 г. № 2754р.

2. Coelho, B., Priest, J., Hölscher, P., Powrie, W.Monitoring of transition zones in railways, 10th International Conference and Exhibition on railway engineering, Londоn, 24-25 June, 2009.

3. Коншин Г.Г.Работа земляного полотна под поездами. - М.: УМЦ по образованию на ж.д. транспорте, 2012. - 208 с.

4. Локтев А. А., Виноградов В.В., Бучкин В.А.Модели взаимодействия колеса и рельса при высоких скоростях движения // Мир транспорта. - 2016. - № 1. - С.54-60.

5. Loktev A., Sychev V., Gridasova E. and Stepanov R. Mathematical Modeling of Railway Track Structure under Changing Rigidity Parameters // Nonlinearity. Problems, Solutions and Applications. V.1. Theoretical and Applied Mathematics. - 2017. - Pp. 291-307.

6. Киселёв Ф. Б., Мансуров А.Р., Рамазанов М.И.Моделирование динамического воздействия подвижного состава на основание железнодорожной насыпи с цилиндрической полостью // Внедрение современных конструкций и передовых технологий в путевое хозяйство. - 2016. - № 10. - С.37-45.

7. Абдурашитов А. Ю., Сычёв В.П., Абдурашитов Ю.А.Выбор моделей напряжённо-деформированного состояния железнодорожных рельсов при различных вариантах их закаливания // Внедрение современных конструкций и передовых технологий в путевое хозяйство. - 2016. - № 10. - С.64-79.

8. Локтев А.А.Ударное взаимодействие твёрдого тела и упругой ортотропной пластинки // Механика композиционных материалов и конструкций. - 2005. - № 4. - С.478-492.

9. Loktev A. A., Sychev V.P.Vinogradov V.V., Buchkin V.A.Modelling of the Dynamic Contact between a Wheel of a Moving Railway Vehicle and Rails with Evaluation of Defects Emerging upon Their Interaction. Part 1. The Defects of the Rail and Models of Contact // Applied Mathematical Sciences. - 2017. - Vol. 11. - No. 10. - Pp. 473-480.

10. Сычёв В. П., Новожилов Т.В.Исследование влияния на работу железнодорожного пути демпфирующих подкладок под рельсы и шпалы // Наука и техника транспорта. - 2016. - № 1. - С.63-68.

11. Залетдинов А. В., Локтев А.А., Сычева А.В., Запольнова Е.В.Выбор мест усиления земляного полотна // Путь и путевое хозяйство. - 2015. - № 3. - С.15-18.

12. Agostinacchio M., Ciampa D., Diomedi M., Olita S. Parametrical analysis of the railways dynamic response at high speed moving loads. Journal of Modern Transportation. - 2013. - Vol. 21. - No. 3. - Pp. 169-181.

13. Phillips J. W., Calvit H.H.Impact of a rigid sphere on a viscoelastic plate // Transaction of the ASME, Journal of Applied Mechanics. - 1967. - Vol. 34. - No. 4. - Pp. 873-878.

14. Cтаришкин В. В., Фазилова З.Т.Участки переходной жёсткости в зоне примыкания к мостам с балластной и безбалластной конструкцией пути // Внедрение современных конструкций и передовых технологий в путевое хозяйство. - 2017. - № 11. - С.16-20.

15. Chen P., Xiong J., Shen Z.Thickness effect on the contact behavior of a composite laminate indented by a rigid sphere. Mechanics of Materials. - 2008. - Vol. 40. - Pp. 183-194.

16. Сычева А. В., Сычев В.П., Бучкин В.А., Быков Ю.А.Моделирование работы железнодорожного пути как системы квазиупругих ортотропных слоёв // Вестник МГСУ. - 2016. - № 3. - С.37-46.

17. Malekzadeh K., Khalili M.R., Mittal R.K. Response of composite sandwich panels with transversely flexible core to low-velocity transverse impact: A new dynamic model. Int. J. of Impact Engineering. - 2007. - Vol. 34. - P.522-543.

18. Локтев А.А.Удар вязкоупругого тела по упругой изотропной пластинке // Механика композиционных материалов и конструкций. - 2007. - № 3. - С.417-425.

19. Вершинин В. В., Локтев А.А.Моделирование систем противоударной изоляции с вязкоупругими элементами // Вестник МГТУ им. Баумана. Серия Естественные науки. - 2012. - № 2. - С.52-67.

20. Локтев А.А.Упругопластическая модель взаимодействия цилиндрического ударника и пластинки // Письма в Журнал технической физики. - 2007. - № 16. - С.72-77.

21. Локтев А. А., Бахтин В.Ф., Черников И.Ю., Локтев Д.А.Методика определения внешних дефектов сооружения путём анализа серии его изображений в системе мониторинга // Вестник МГСУ. - 2015. - № 3. - С.7-16.

22. Алфимцев А. Н., Локтев Д.А., Локтев А.А.Сравнение методологий разработки систем интеллектуального взаимодействия // Вестник МГСУ. - 2013. - № 5. - С.200-208.

23. Локтев А. А., Сычева А.В., Талашкин Г.Н., Степанов К.Д.Разработка математической модели железнодорожного пути переменной жёсткости // Внедрение современных конструкций и передовых технологий в путевое хозяйство. - 2016. - № 9. - С.26-38.


Review

For citations:


Vinogradov V.V., Loktev A.A., Fazilova Z.T. MATHEMATICAL MODELING OF SECTIONS OF VARIABLE RIGIDITY IN FRONT OF ARTIFICIAL STRUCTURES. World of Transport and Transportation. 2018;16(3):72-85. https://doi.org/10.30932/1992-3252-2018-16-3-7

Views: 280


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1992-3252 (Print)