Preview

World of Transport and Transportation

Advanced search

INTENSIVE TECHNOLOGY FOR CONSTRUCTION OF A ROADBED IN THE PERMAFROST ZONE

https://doi.org/10.30932/1992-3252-2018-16-1-6

Abstract

[For the English abstract and full text of the article please see the attached PDF-File (English version follows Russian version)].ABSTRACT An intensive technological regime for increasing the stability of weak soils is proposed to ensure safety of the roadbed on the site with the eternally frozen base of the Northern latitudinal railway Salekhard-Nadym. It is shown that it is necessary to take into account talik zones at the design stage, which can cause various deformations. On the basis of the fundamental principles of the mechanics of frozen soils, technological regularities are established f o r increasing the strength characteristics which include the angle of internal friction and cohesion of soil with decreasing humidity and draining water from the active layer and talik beyond the construction site. The application of intensive technology for reinforcing the roadbed during the construction of routes in the permafrost zone is substantiated. Keywords: railway, safety, stability, eternally frozen soils, roadbed, intensive technology

About the Authors

T. V. Shepitko
Российский университет транспорта (МИИТ)
Russian Federation


S. Ya. Lutsky
Российский университет транспорта (МИИТ)
Russian Federation


I. A. Artyushenko
Российский университет транспорта (МИИТ)
Russian Federation


References

1. Ведомственные строительные нормы ВСН 61-89.Изыскания, проектирование и строительство железных дорог в районах вечной мерзлоты / Минтрансстрой СССР. - М.: ЦНИИС, 1990. - 208 с.

2. Гольдштейн М. Н. Механические свойства грунтов. - М.: Стройиздат, 1979. - 304 с.

3. Дорожное полотно и способ его возведения: патент № 2273687.Российская Федерация / С. Я. Луцкий [и др.] Патентообладатели Луцкий С. Я., Ашпиз Е. С., Долгов Д. В. - Заявл.24.02.2005; опубл.10.04.2006.

4. Бурукин А. Ю., Луцкий С. Я., Хрипков К. Н. Глубинное упрочнение грунтов в основании дорог на таликах // Труды 2-го международного симпозиума по проблемам земляного полотна в холодных регионах. - Новосибирск, 2015. - С. 64-71.

5. Луцкий С. Я., Артюшенко И. А. Анализ несущей способности просадочного основания земляного полотна на вечномёрзлых грунтах // Интерактивная наука - 2017. - № 10. - С. 8-13.

6. Луцкий С. Я., Шепитько Т. В.и др.Строительство путей сообщения на Севере. - М.: Латмес, 2009. - 286 с.

7. Рекомендации по интенсивной технологии и мониторингу строительства земляных сооружений на слабых основаниях. - М.: ТИМР, 2005. - 96 с.

8. СП 25.13330.2012.Основания и фундаменты на вечномёрзлых грунтах.Актуализированная редакция СНиП 2.02.04-88. - Введ. 01.01.2013. - М., 2013. - 140 с.

9. Цытович Н. А. Механика мёрзлых грунтов. - М.: Высшая школа, 1973. - 446 с.

10. Шахунянц Г. М. Железнодорожный путь. - Изд.третье, перераб.и доп. - М.: Транспорт, 1987. - 479 с.

11. Lutskiy S. Ya., Roman L. T. Technological Control of Permafrost Soil Characteristics in Roadbeds// Soil Mechanics and Foundation Engineering, Vol.54, No.3, July, 2017, pp.187-191.[Русскоязычная публикация: Основания, фундаменты и механика грунтов, 2017, № 3, С.26-30].

12. Lutskiy S. Y., Shepitko T. V., Cherkasov A. M.Composite technology of earthwork construction on taliks in cryolithic zones // Sciences in Cold and Arid Regions. - 2013. - Vol.5. - Pp.577-581.


Review

For citations:


Shepitko T.V., Lutsky S.Ya., Artyushenko I.A. INTENSIVE TECHNOLOGY FOR CONSTRUCTION OF A ROADBED IN THE PERMAFROST ZONE. World of Transport and Transportation. 2018;16(1):58-64. https://doi.org/10.30932/1992-3252-2018-16-1-6

Views: 342


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1992-3252 (Print)