Preview

World of Transport and Transportation

Advanced search

INTERACTION OF A WHEEL WITH A RAIL DURING ROLLING

https://doi.org/10.30932/1992-3252-2018-16-1-3

Abstract

[For the English abstract and full text of the article please see the attached PDF-File (English version follows Russian version)].ABSTRACT The problem of uneven wear of a wheel set is considered by many scientists of the world, in the works related to car building. New software complexes for mathematical modeling are being created, and each follows its own theory of rolling stock dynamics. In this article the main provisions for deformation and wear of a wheel along the circle of rolling during car movement are considered. In this case, the elastic sliding model is described in more detail. During wheel rolling and in the presence of torque in the contact area, there is always a gripping area that is located at the entrance, and an area of slippage at the exit. It is proved that the coefficient of slippage is equal to deformation in the gripping area. Under certain kinematic and dynamic conditions, a stress distribution graph is plotted in the contact zone. On the basis of the theory of tangential stresses, a displacement formula is obtained, which is transformed into a new formula for the creep coefficient, which retains the physical meaning of the value found. Keywords: theory of rolling stock dynamics, wheel set, rail, creep coefficient, sliding, gripping, contact spot, wheel rolling, stress distribution.

About the Author

V. V. Pisarenko
Пассажирское вагонное депо Москва Московского филиала АО «Федеральная пассажирская компания»
Russian Federation


References

1. Буйносов А. П. Теория наземных транспортно- технических машин: Учеб.- метод.пособие. - Екатеринбург: УрГУПС, 2016. - 92 с.

2. Вершинский С. В., Хусидов В. Д. Динамика вагона: Учебник. - 3-е изд., перераб.и доп. - М.: Транспорт, 1991. - 860 с.

3. Ландау Л. Д., Лифшиц Е. М. Курс теоретической физики. - Т.VII: Теория упругости. - 4-е изд., испр.и доп. - М.: Наука, 1987. - 248 с.

4. Sakalo V., Sakalo A., Tomashevskiy S., Kerentcev D. Computer modelling of process of accumulation of rolling contact fatigue damage in railway wheels.International Journal of Fatigue, Volume 111, June 2018, pp.7-15.

5. Лысиков Н. Н., Ковалев Р. В. Комплексные исследования механических характеристик элементов конструкций методом компьютерного моделирования // Тяжёлое машиностроение. - 2009. - № 1. - С. 14-17.

6. Сладковский А. В., Погорелов Д. Ю. Исследование динамического взаимодействия в контакте колесо-рельс при наличии ползунов на колёсной паре // Вiсник. - 2008. - № 5/1. - С. 11.

7. Ковалев Р. В., Даниленко Д. В. Введение в моделирование динамики механических систем // САПР и графика. - 2008. - № 4. - С. 26-31.

8. Погорелов Д. Ю.О численных методах моделирования движения систем твёрдых тел. - Брянск: БГТУ, 1997. - 153 с.

9. Михеев Г. В., Круговова Е. А. Взаимодействие железнодорожных экипажей и мостов: некоторые подходы и приложения // Наука и прогресс транспорта.Вестник ДНУЖТ. - 2010. - Вып.33. - С. 178-179.

10. Кобищанов В. В., Азарченков А. А. Прогнозирование динамической нагруженности пассажирских вагонов при продольных соударениях // Тяжёлое машиностроение. - 2005. - № 12. - С. 31-48.

11. Захаров С. М., Горячева И. Г., Погорелов Д. Ю. Оценка эволюции профилей колес железнодорожного экипажа на основе применения трибодинамической модели // Тяжёлое машиностроение. - 2007. - № 3. - С. 19-24.

12. Михальченко Г. С., Погорелов Д. Ю. Совершенствование динамических качеств подвижного состава железных дорог средствами компьютерного моделирования // Тяжёлое машиностроение. - 2003. - № 12. - С. 2-6.

13. Ковалев Р. В., Котов С. В. Влияние параметров буксового адаптера для тележки типа 18-100 на показатели износа бандажей колёсных пар и устойчивость движения грузовых вагонов // Вестник БГТУ. - 2004. - № 1. - С. 147-155.

14. Сакало А. В. Метод моделирования контактных напряжений с использованием конечно-элементных фрагментов на упругом основании // Вестник ВГТУ. - 2009. - № 9. - С. 71-76.

15. Раус Э.Дж. Динамика системы твёрдых тел. - Том II: Пер.с англ. - М.: Наука, 1983.- 544 с.


Review

For citations:


Pisarenko V.V. INTERACTION OF A WHEEL WITH A RAIL DURING ROLLING. World of Transport and Transportation. 2018;16(1):26-32. https://doi.org/10.30932/1992-3252-2018-16-1-3

Views: 462


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1992-3252 (Print)