Preview

World of Transport and Transportation

Advanced search

ISOLINE OF THE BORDER OF NAVIGATION SAFETY ZONE OF A VESSEL

https://doi.org/10.30932/1992-3252-2018-16-1-2

Abstract

[For the English abstract and full text of the article please see the attached PDF-File (English version follows Russian version)].ABSTRACT Prevention of the majority of emergency situations in navigation is based on observing a certain distance between vessels, which allows timely taking precautionary measures in order to avoid contact. The thus created conditional space of safety distances forms a navigation safety zone. The article gives a universal conceptual definition of such a zone, a generalized structural classification of factors affecting its size and shape, the nature of the isolinear zonal boundary. The concepts of isoasphalia as an idealized safe boundary, as well as an isoasphalic surface forming an idealized safe area around the vessel are introduced. On the basis of set theory, a variational law of variation of piecewise functions describing a safe space asymmetric with respect to the vessel’s diametric plane is derived. The resulting expression allows us to identify the boundary of an asymmetric elliptical navigation safety zone. Keywords: sea vessels, navigation safety, idealized model, isoline boundary, isoashpalia, isoasphalic surface, asymmetric elliptic zone, set theory, variational law.

About the Author

M. A. Garashchenko
ООО «СКФ Менеджмент Сервисиз»
Russian Federation


References

1. Васьков А. С. Методы управления движением судна и конфигурацией зоны навигационной безопасности. - Новороссийск: НГМА, 1997. - 248 с.

2. Васьков В. А., Мироненко А. А. Технологии множественного анализа формирования навигационной обстановки и маршрута судна // Известия вузов.Сев.- Кавказ.регион.Технические науки: Проблемы водного транспорта. - 2008. - Спецвыпуск. - С. 35-38.

3. Гаращенко М. А., Васьков В. А. Способы представления зоны навигационной безопасности судна // Эксплуатация морского транспорта. - 2017. - № 3. - С. 38-44.

4. Гаращенко М. А., Мельник П. В. Методика адаптации параметров зоны навигационной безопасности на основе данных о водоизмещении судна // Транспортное дело России. - 2017. - № 4. - С. 119-125.

5. Лентарев А. А. Развитие концепции зоны навигационной безопасности // Вестник Морского государственного университета. - 2011. - Вып.50. - С. 75-86.

6. Кытманов А. М., Лейнартас Е. К., Лукин В. Н.и др. Математический анализ: Учеб. пособие. - Красноярск: СФУ, 2011. - 476 с.

7. Мореходные таблицы (МТ-2000). - СПб.: ГУНиО, 2002. - 575 с.

8. Погосов С. Г., Борисов Е. В., Королева В. П. Обеспечение безопасности движения судов в портовых водах // Морской транспорт. Серия «Судовождение и связь» ЦБНТИ ММФ. - 1974. - 42 с.

9. Coldwell T. G. Marine traffic behaviour in restricted waters / Journal of Navigation, 1983, Т. 36(3), pp.430-444.

10. Fujji Y., Seki M., Tanaka K., Yamada K., Watanabe K. Effective areas of ships // Journal of Nautical Society of Japan, 1966, № 35, pp.71-76.

11. Goodwin E. M.A statistical study of ship domains / Journal of Navigation, 1975, Vol.28, Iss.3, 28, pp.328-344.

12. Gucma L., Marcjan K. Examination of ships passing distances distribution in the coastal waters in order to build a ship probabilistic domain // Maritime University of Szczecin, Scientific Journals, 2012, 32(104), z.2, pp.34-40.

13. Pietrzykowski Z., Wielgosz M., Siemianowicz M. Ship domain in the restricted area - simulation research // Maritime University of Szczecin, Scientific Journals, 2012, 32(104) z.2, pp.152-156.

14. Szlapczynski R., Szlapczynska J.Review of ship safety domains: Models and applications // Ocean Engineering, 2017, Vol. 145, pp.277-289.


Review

For citations:


Garashchenko M.A. ISOLINE OF THE BORDER OF NAVIGATION SAFETY ZONE OF A VESSEL. World of Transport and Transportation. 2018;16(1):16-25. https://doi.org/10.30932/1992-3252-2018-16-1-2

Views: 386


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1992-3252 (Print)