Preview

World of Transport and Transportation

Advanced search

SOCIAL SIGNIFICANCE OF TRANSPORTATION SPEED

https://doi.org/10.30932/1992-3252-2017-15-3-4

Abstract

[For the English abstract and full text of the article please see the attached PDF-File (English version follows Russian version)].ABSTRACT The article assesses the influence of speed of transportation on formation and development of human society. It is shown that the emergence of modern high-speed transport has led to cardinal social changes, namely to acceleration of urbanization, intensification of interregional and intercontinental migration flows, improving the quality of life. It is noted that directions and intensity of spatial displacements of people can be regarded as a social indicator aggregating individual ideas about attractiveness of certain places of residence. To quantify the spatial and temporal accessibility, the concept of «territory of isochronous accessibility» was introduced, and for socioeconomic assessments it was suggested to use a set of indicators as population size, gross domestic product, and the volume of production of services within the isochronous availability territory. Further acceleration of transportation speed implies both an increase in speed of transportation by different modes of transport, and elimination of time losses at the «junctions» between them, which should be supported by the development of multimodal logistics. Key words: transport communication, speed, society, humanity, urbanization, migration, space-time accessibility, territory of isochronous accessibility.

About the Author

D. A. Macheret
Московский государственный университет путей сообщения (МИИТ)
Russian Federation


References

1. Лапидус Б. М., Мачерет Д. А. Повышение скоростной эффективности транспортного сообщения на основе непрерывного перемещения товаров и пассажиров // Фундаментальные исследования для долгосрочного развития железнодорожного транспорта: сб.трудов членов и научных партнёров Объединенного ученого совета ОАО «РЖД» / Под ред.Б. М. Лапидуса. - М.: Интекст, 2013. - С. 85-94.

2. Хайек Ф. А.фон.Пагубная самонадеянность.Ошибки социализма. - М.: Новости, Catallaxy, 1992. - 304 с.

3. Мизес Л.фон.Человеческая деятельность: трактат по экономической теории. - Челябинск: Социум, 2008. - 878 с.

4. Мандриков М. Е. Эффективность и пути ускорения доставки грузов. - М.: Транспорт, 1974. - 88 с.

5. Лапидус Б. М., Мачерет Д. А. Модель и методика макроэкономической оценки товарной массы, находящейся в процессе перевозки // Вестник ВНИИЖТ. - 2011. - № 2.- С. 3-7.

6. Эксплуатация железных дорог.Общие сведения.Краткое изложение лекций профессора Мясоедова- Иванова. - СПб.: Институт путей сообщений Императора Александра I, 1910. - 158 с.

7. Зубов А. А. Колумбы каменного века.Как заселялась наша планета. - М.: АСТ-Пресс, 2012. - 288 с.

8. Мачерет Д. А. Экономическое значение, тенденции и перспективы повышения скоростей движения на железнодорожном транспорте // Бюллетень Объединенного ученого совета ОАО «РЖД». - 2013. - № 2. - С. 13-23.

9. Марков А. В. Эволюция человека: В 2 кн. - Кн.1: Обезьяны, кости и гены. - М.: Астрель, CORPUS, 2012. - 464 с.

10. Галахов В. И. Эволюция средств передвижения // Мир транспорта. - 2007. - № 4. - С. 132-141.

11. Мачерет Д. А. Транспортный фактор в эпоху древних цивилизаций // Мир транспорта. - 2014. - № 2.С. 230-241.

12. Мачерет Д. А. Социально-экономическая роль транспорта в средние века // Мир транспорта. - 2015. - № 2. - С. 228-237.

13. Чайлд Г. Расцвет и падение древних цивилизаций.Далекое прошлое человечества. - М.: Центрполиграф, 2012. - 383 с.

14. Ле Гофф Ж. Цивилизация средневекового Запада. - Екатеринбург: У-Фактория, 2007. - 560 с.

15. Камерон Р. Краткая экономическая история мира.От палеолита до наших дней. - М.: Росспэн, 2001. - 544 с.

16. Дэвис Н. История Европы. - М.: АСТ, Транзиткнига, 2004. - 943 с.

17. Мачерет Д. А. Влияние транспорта на предметную среду цивилизации // Мир транспорта. - 2012. - № 6. - С. 4-9.

18. Кларк Г. Прощай, нищета! Краткая экономическая история мира. - М.: Изд-во Института Гайдара, 2012. - 544 с.

19. Мачерет Д. А. Создание сети железных дорог и ускорение развития страны // Мир транспорта. - 2012. - № 4. - С. 184-192.

20. Мачерет Д. А. Экономические записки об отечественных железных дорогах // Отечественные записки. - 2013. - № 3. - С. 162-176.

21. Васильев Л. С. Всеобщая история: В 6 т. - Т. 4: Новое время (XIX в.). - М.: Высшая школа, 2010. - 653 с.

22. Мак-Нил У. Восхождение Запада: История человеческого сообщества. - К.: Ника-Центр, М.: Старклайт, 2004. - 1064 с.

23. Гайдар Е. Т. Долгое время.Россия в мире: очерки экономической истории. - М.: Дело, 2005. - 656 с.

24. Аттали Ж. Краткая история будущего. - СПб.: Питер, 2014. - 288 с.

25. Мау В. А. Между модернизацией и застоем: экономическая политика 2012 года // Вопросы экономики. - 2013. - № 2. - С. 4-23.

26. Койл Д.ВВП: Краткая история, рассказанная с пиететом. - М.: Высшая школа экономики, 2016. - 176 с.

27. Лапидус Б. М. Приоритетные направления железнодорожных исследований в рамках глобальной экономики // Бюллетень Объединенного ученого совета ОАО «РЖД». - 2013. - № 5. - С. 1-10.

28. Лапидус Б. М., Лапидус Л. В. Гладкая бесшовная транспортная система как инструмент повышения конкурентоспособности железнодорожного транспорта // Экономика железных дорог. - 2016. - № 10. - С. 27-37.

29. Лапидус Б. М., Мачерет Д. А. Методология оценки и обеспечения эффективности инновационных транспортных систем // Экономика железных дорог. - 2016. - № 7. - С. 16-25.

30. Измайкова А. В. Инновации, значимые для железнодорожного транспорта // Бюллетень Объединенного ученого совета ОАО «РЖД». - 2014. - № 3. - С. 53-69.

31. Измайкова А. В. Волны инновационного развития железных дорог // Мир транспорта. - 2015. - № 5. - С. 26-38.


Review

For citations:


Macheret D.A. SOCIAL SIGNIFICANCE OF TRANSPORTATION SPEED. World of Transport and Transportation. 2017;15(3):40-52. https://doi.org/10.30932/1992-3252-2017-15-3-4

Views: 294


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1992-3252 (Print)