Preview

World of Transport and Transportation

Advanced search

FEATURES OF CYCLICAL DEVELOPMENT OF AUTOMOTIVE INDUSTRY

https://doi.org/10.30932/1992-3252-2017-15-3-1

Abstract

[For the English abstract and full text of the article please see the attached PDF-File (English version follows Russian version)].ABSTRACT The transport complex of the country creates conditions for economic growth, delivers cargo and employees to the places of production of goods and services, acts as a powerful catalyst and serves as an effective means for solving geopolitical tasks. The article contains the theoretical foundations of cyclical development of the economic objects of the industry. The regular connection between the dynamics of periodic recessions and the rise of the economy and indicators of vital activity of motor transport is shown, the complete life cycle of the system’s existence and the so-called long cycle with duration of 40-60 years are presented in detail. The innovation factor is determined at the same time as a key factor in development of road transport. Accordingly, the intensity of the evolutionary process of upward and downward waves of the long cycle is estimated. Keywords: road transport, economy, cyclic development, evolution, innovations.

About the Author

N. G. Gavrilenko
Сибирская государственная автомобильно-дорожная академия
Russian Federation


References

1. Российский статистический ежегодник.[Электронный ресурс]: http://www.gks.ru/wps/wcm/ connect/rosstat_main/rosstat/ru/statistics/publications/ catalog/doc_1135087342078.Доступ 20.05.16.

2. Гавриленко Н. Г. Стратегические приоритеты развития транспортного комплекса России и механизмы их реализации: Монография. - Омск: Изд-во СибАДИ, 2012. - 239 с.

3. Блауг М.100 великих экономистов до Кейнса: Пер.с англ. - СПб.: Экономическая школа, 2005. - 352 с.

4. Блауг М.100 великих экономистов после Кейнса: Пер с англ. - СПб.: Экономическая школа, 2005. - 352 с.

5. Маркс К., Энгельс Ф. Полн.собр.соч. - 2-е изд. - Т. 24. - М.: Гос.изд-во полит.литературы, 1961. - С. 65.

6. Альтшуллер Г. С. Творчество как точная наука. - М.: Советское радио, 1979. - 174 с.

7. Глазьев С. Стратегия опережающего развития России в условиях глобального кризиса.[Электронный ресурс]: http://www.glazev.ru/upload/iblock/e1a/ e1a2d6989eece928b95efe9a49c22a05.pdf.Доступ 20.05.2016.

8. Metcalfe, S. The Economic Foundation of Technology Policy: Ecvilibrium and Evolutionary Perspective // Handbook of the Economics of Innovation and Technical Change/ P. Stoneman (ed.). - L.: Blackwell, 1995. - P. 409-511.

9. Freeman, С. The National System of Innovation in Historical Perspective // Cambridge Journal of Economics. -1995. - V.19. -№ 1. - Рp.5-24.

10. Иванова Н. И. Формирование и эволюция национальных инновационных систем / Дис… док.экон.наук. - М., 2001. - 328 с.

11. Суховей А. Ф., Голова И. М. Проблемы активизации инновационной деятельности в контексте формирования региональных инновационных систем // Экономика региона. - 2007. - № 3. - С. 111-121.

12. Гавриленко Н. Г. Инновационные изменения на автомобильном транспорте в контексте циклического развития экономической системы // Вестник СибАДИ. - 2014. - № 1. - С. 134-135.

13. Гавриленко Н. Г. Формирование модели диагностики транспортного комплекса // Вестник СибАДИ. - 2012. - № 3. - С. 101.

14. Маркс К., Энгельс Ф. Полн.собр.соч. - 2-е изд. - Т. 23. - М.: Гос.изд-во полит.литературы, 1961. - С. 647-648.

15. Транспортная стратегия Российской Федерации на период до 2030 года [Электронный ресурс]: http://www.mintrans.ru/documents/detail.php? ELEMENT_ID=13008.Доступ 02.03.2015.


Review

For citations:


Gavrilenko N.G. FEATURES OF CYCLICAL DEVELOPMENT OF AUTOMOTIVE INDUSTRY. World of Transport and Transportation. 2017;15(3):6-15. https://doi.org/10.30932/1992-3252-2017-15-3-1

Views: 271


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1992-3252 (Print)