Preview

World of Transport and Transportation

Advanced search

PROBLEMS OF TRANSPORT ACCESSIBILITY AND CONNECTIVITY IN THE NORTHERN REGIONS

https://doi.org/10.30932/1992-3252-2017-15-1-11

Abstract

[For the English abstract and full text of the article please see the attached PDF-File (English version follows Russian version)].ABSTRACT The article, published in two issues of the journal, addresses the problems of development of transport infrastructure in the northern regions of Russia (Part I: priority of roads, land communications, Part II: how to avoid the «big earth» syndrome). The conclusion is substantiated that in order to ensure their attractiveness, comfort of living, increasing the population density, creating conditions for long-term sustainable social and economic development of the territories, it is necessary to deal more with the infrastructure of land transport and, above all, the railway, which would be of a supporting nature and would strengthen the position of the transport complex in the north. It requires strategic planning for development of each type of transport, taking into account the prospects for industrial development of low-income arctic regions and long-term needs of people in creating a comfortable environment and favorable conditions for active and full-fledged life, in conjunction with the natural and climatic features of the region and their projected changes. Keywords: transport, northern regions, social and economic development, land transport infrastructure, natural and climatic conditions. (To be continued)

About the Authors

D. A. Macheret
Московский государственный университет путей сообщения (МИИТ)
Russian Federation


Y. Ya. Macheret
Институт географии РАН
Russian Federation


References

1. Семенихин Я. Н., Новосельцев Е. М. Особенности транспортного развития в Арктической зоне.[Электронный ресурс]: www.dniimf.ru/rus/files/ transport.development_in_the_ArcticArea.pdf.Доступ 21.06.2016.

2. Гайдар Е. Т. Долгое время.Россия в мире: очерки экономической истории. - 2-е изд. - М.: Дело, 2005. - 656 с.

3. Капелюшников Р. И. Сколько стоит человеческий капитал России? Часть II // Вопросы экономики. - 2013. - № 2. - C.24-46.

4. Визе В. Ю. Моря Российской Арктики: В 2-х томах.Том II. - М.: Паулсен, 2016. - 256 с.

5. Алиев Р. Изнанка белого.Арктика от викингов до папанинцев. - М.: Паулсен, 2016. - 408 с.

6. Мачерет Д. А. Влияние транспорта на предметную среду цивилизации // Мир транспорта. - 2012. - № 6. - С. 4-9.

7. Концепция социально-экономического развития районов Севера.Одобрена распоряжением правительства Российской Федерации от 18 января 1992 года № 107-Р.[Электронный ресурс]: docs.chtd.ru/document/901607038.Доступ 21.06.2016.

8. Мачерет Д. А. Экономические записки об отечественных железных дорогах // Отечественные записки. - 2013. - № 3. - С. 162-176.

9. Мачерет Д. А. Социально-экономическая оценка транспорта на основе исторических сравнений // Мир транспорта. - 2016. - № 1. - С. 256-271.

10. Регионы России.Основные характеристики субъектов Российской Федерации.2015: Стат.сб./ Росстат. - М., 2015. - 672 с.

11. Лапидус Б. М., Мачерет Д. А. Макроэкономический аспект эволюции железнодорожного транспорта // Вопросы экономики. - 2011. - № 3. - С. 124-137.

12. Мачерет Д. А. Транспорт и институты // Вектор транспорта. - 2015. - № 3. - С. 5-8.


Review

For citations:


Macheret D.A., Macheret Y.Ya. PROBLEMS OF TRANSPORT ACCESSIBILITY AND CONNECTIVITY IN THE NORTHERN REGIONS. World of Transport and Transportation. 2017;15(1):128-139. https://doi.org/10.30932/1992-3252-2017-15-1-11

Views: 372


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1992-3252 (Print)