ASSESSMENT OF STABILITY OF TRAFFIC PROCESS
Abstract
The article describes methodological approach of assessment of stability of rail traffic process. The author suggests analysis of internal and external destabilizing factors, possible algorithms of assessment of carriage process stability, and of stability control, providing for potential risks and damages caused by emergencies. The author substantiated criteria of stability (principal and auxiliary) and methods of its application in order to maintain the carriage process in safe limits (targeted or acceptable). The article also refers to issues of psychological and physiological conditions of the staff, their impact on human ecology and prevention of emergencies, quality of engineering solutions.
About the Author
A. I. ShevchenkoRussian Federation
Ph.D. (Tech), head of the department of traffic safety, ecology and labor protection
References
1. Ежегодные анализы состояния безопасности движения за период с 1996 по 2012 гг. // Департамент безопасности движения и экологии (МПС России до 01.10.2003 г.) ОАО «РЖД». – М., 1996–2012 гг. Annual analysis of traffic safety for the years 1996- 2012 [Ezhegodnye analizy sostoyaniya bezopasnosti dvizheniya za period s 1996 po 2012 gg.]. Safety department of JSC Russian Railways (Ministry of railways for the period prior to 01.10.2003). Moscow, 1996-2012.
2. Шевченко А. И. Особенности аварий техногенного свойства// Мир транспорта. –2013. –№ 2– С. 158–163. Shevchenko A.I. Distinctive Features of the Accidents of Technogeneous Accidents [Osobennosti avariy tehnogennogo svoystva]. Mir Transporta [World of Transport and Transportation] Journal, 2013, Vol. 46, Iss. 2, pр. 158- 163.
3. Лисенков В. М. Статистическая теория безопасности движения поездов. – ВИНИТИ РАН – М., 1999. – С. 332. Lisenkov V.M. Statistical theory of train traffic safety [Statisticheskaya teoriya bezopasnosti dvizheniya poezdov]. Moscow, VINITI RAN, 1999, p. 332.
4. Лисенков В. М. Методологические основы совершенствования системы управления безопасностью железнодорожных перевозок. // Материалы 2-й научно-практической конференции «Безопасность движения поездов» – МИИТ – М., 2000. – С. 10. Lisenkov V.M. Methodological basis of improvement of safety management for rail traffic [Metodologicheskie osnovy sovershenstvovaniya sistemy upravleniya bezopasnost’yu zheleznodorozhnyh perevozok]. Proceedings of the 2d scientific and practical conference Train traffic safety [Materialy 2-oy nauchno-prakticheskoy konferentsii «Bezopasnost’ dvizheniya poezdov»]. Moscow, MIIT, 2000, p. 10.
5. Лисенков В. М. Принципы нахождения прогнозируемых показателей безопасности движения поездов с интервальными оценками. // Материалы 3-ей научно-практической конференции «Безопасность движения поездов» – МИИТ – М., 2001. – С. 45. Lisenkov V.M. Principles of defining prognostics values of train traffic safety with interval assessments [Printsipy nahozhdeniya prognoziruemyh pokazateley bezopasnosti dvizheniya poezdov s interval’nymi otsenkami]. Proceedings of the 3d scientific and practical conference Train traffic safety [Materialy 3-ey nauchno-prakticheskoy konferentsii «Bezopasnost’ dvizheniya poezdov»]. Moscow, MIIT, 2001, p. 45.
6. Мартынюк И. В. О разработке принципов и методов прогнозной оценки рисков возникновения чрезвычайных ситуаций на железнодорожном транспорте // Наука и техника транспорта. – 2006. – № 3. – С. 23. Martynyuk I.V. On designing principles and methods of forecasting of emergency risks at railways [O razrabotke printsipov i metodov prognoznoy otsenki riskov vozniknoveniya chrezvychaynyh situatsiy na zheleznodorozhnom transporte]. Nauka i tehnika transporta, 2006, № 3, p. 23.
7. Материалы ежегодных научно-практических конференций МПС России и ОАО «РЖД» по безопасности движения за период с 1997 по 2012 гг. // Московский государственный университет путей сообщения (МИИТ), ФГУП ВНИИЖТ, – М., 1997–2012 гг. Proceedings of annual scientific and practical conferences on Train traffic safety [Materialy ezhegodnyh nauchno-prakticheskih konferentsiy MPS Rossii i OAO «RZhD» po bezopasnosti dvizheniya za period s 1997 po 2012 gg]. Moscow, MIIT, VNIIZHT, 1997 – 2012.
8. Методика определения ущерба окружающей природной среде и дополнительных расходов железных дорог, возникающих при аварийных ситуациях с опасными грузами // МПС России и МПР России. – М., 2001. Methods of identifying of damage to environment and of additional expenses of railways, caused by emergencies with dangerous goods [Metodika opredeleniya uscherba okruzhayuschey prirodnoy srede i dopolnitel’nyh rashodov zheleznyh dorog, voznikayuschih pri avariynyh situatsiyah s opasnymi gruzami]. Ministry of railways, Ministry of natural resources, Moscow, 2001.
9. Флегонтов Н. С., Мартынюк И. В., Попов О. Н. Обоснование методики оценки рисков. – Ростов н/Д: РГУПС: 2001 – С.31. Flegontov N.S., Martynyuk I.V., Popov O.N. Substantiation of the methods of risk assessment [Obosnovanie metodiki otsenkiriskov]. Rostov-na-Donu, RGUPS, 2001, p.31.
10. Флегонтов Н. С., Мартынюк И. В., Попов О. Н. Методы анализа риска возникновения чрезвычайных ситуаций на железнодорожном транспорте. – Ростов н/Д: РГУПС: 2002 – С. 45. Flegontov N.S., Martynyuk I.V., Popov O.N. Methods of analysis of risks of emergencies at railway transport [Metody analiza riska vozniknoveniya chrezvychaynyh situatsiy na zheleznodorozhnom transporte]. Rostov-na-Donu, RGUPS, 2002, p.45.
11. Национальный стандарт РФ ГОСТ Р 5404– 2011 Безопасность функциональная. Политика, программа обеспечения безопасности объектов железнодорожного транспорта. National standard of Russian Federation RF GOST R R 5404 – 2011 Safety of functioning. Politics, program of safety maintenance of rail structures.
12. Национальный стандарт РФ ГОСТ Р 5405– 2011 Безопасность функциональная. Управление рисками на железнодорожном транспорте. National standard of Russian Federation RF GOST R 5405 – 2011 Safety of functioning. Risk management at railways.
13. Методические рекомендации по оценке рисков на железнодорожной инфраструктуре ОАО «РЖД». Methodical recommendations on risk assessment for rail infrastructure of JSC Russian Railways.
Review
For citations:
Shevchenko A.I. ASSESSMENT OF STABILITY OF TRAFFIC PROCESS. World of Transport and Transportation. 2013;(5):136-143. (In Russ.)