SUPPORT POINTS FOR THE FAR EASTERN TRANSFORMATIONS
Abstract
Interdependence of social and economic development of the Far Eastern regions of Russia and of prospects for construction of transport infrastructure is considered in the article as one of national strategic objectives. In addition the author justifies a particular importance of economic transformation of the Republic of Sakha (Yakutia), which has the largest area in the Russian Federation and the richest mineral resources, and assesses its transport-transit capacity,, taking into account a possible expansion of a railway network and its integration with the system of international transport corridors.
About the Author
L. V. EfimovaRussian Federation
researcher at joint scientific council
Ph.D. student
References
1. Попов А., Чернышов С. Мертвый восток // Эксперт. – 2012. – № 27. – http://expert.ru/expert/2012/27/mertvyij-vostok/. Доступ 10.10.2014. Popov, A., Chernyshov, S. Dead East [Mertvyj vostok]. Expert, 2012, Iss. 27, http://expert.ru/expert/2012/27/mertvyij-vostok/. Last accessed 10.10.2014.
2. Орехова Е. А. Влияние характеристик и свойств экономического пространства на развитие территории // Региональная экономика: теория и практика. – 2008. – № 10. – C.19–23. Orehova, E. A. Influence of the characteristics and properties of the economic space on development of the territory [Vliyanie harakteristik i svoystv ekonomicheskogo prostranstva na razvitie territorii]. Regional’naya ekonomika: teoriya i praktika, 2008, Iss.10, pp.19–23.
3. Борисов Е. А. Выступление на 4-й международной конференции «Инвестиционный потенциал Республики Саха (Якутия) – восточный вектор развития России». – 2007. – www.egorborisov.ru. Доступ 10.10.2014. Borisov, E. A. Speech at the 4th International Conference «Investment potential of the Republic of Sakha (Yakutia) – the eastern vector of Russia’s development» [Vystuplenie na 4-y mezhdunarodnoy konferentsii «Investitsionnyj potentsial Respubliki Saha (Yakutiya) – vostochnyj vektor razvitiya Rossii»]. 2007. www.egorborisov.ru. Last accessed 10.10.2014.
4. Сидоров М. Стране – восходящее солнце. www.epr-magazine.ru/prompolitics/maintheme/dal_vostok. Доступ 10.10.2014. Sidorov, M. For a country – rising sun [Strane – voshodyaschee solntse] . www.epr-magazine.ru/prompolitics/maintheme/dal_vostok. Last accessed 10.10.2014.
5. Алклычев А. М., Зоидов К. Х. Российские инновации: место в табели о рангах // Железнодорожный транспорт для территории и развития Сибири и Дальнего Востока. – 2011. –№ 8. – С. 113–115. Alklychev, A.M., Zoidov, K. H. Russian innovations: a place in the ranking [Rossiyskie innovatsii: mesto v tabeli o rangah]. Zheleznodorozhnyj transport dlya territorii i razvitiya Sibiri i Dal’nego Vostoka, 2011, Iss. 8, pp. 113–115.
6. Ерохина Е. А. Теория экономического развития, системно-синергетический подход // http://www.uamconsult.com/book_772.html. Доступ 10.10.2014. Erohina, E. A. Theory of economic development, systemic and synergetic approach [Teoriya ekonomicheskogo razvitiya, sistemno-sinergeticheskiy podhod] // http://www.uamconsult.com/book_772.html. Last accessed 10.10.2014.
7. Ефимова Л. В. Анализ влияния железнодорожной инфраструктуры на социально-экономическое развитие Республики Саха (Якутия) // Железнодорожный транспорт на современном этапе развития. – М.: Интекс, 2013. – С. 47–54. Efimova, L. V. Analysis of the impact of the railway infrastructure on socio-economic development of the Republic of Sakha (Yakutia). In: transport at the present stage of development [Analiz vliyaniya zheleznodorozhnoy infrastruktury na sotsial’no-ekonomicheskoe razvitie Respubliki Saha (Yakutiya). Zheleznodorozhnyj transport na sovremennom etape razvitiya]. Moscow, Inteks publ., 2013, pp. 47–54.
8. Мачерет Д. А. Строительство железных дорог: восточный вектор // Мир транспорта. – 2013. – № 2. – С. 86–89. Macheret, D. A. Construction of Railways: Eastern Vector. Mir transporta [World of Transport and Transportation] Journal, 2013, Iss. 2, Vol.46, pp. 86–89.
9. Гудок. –2009. – 30 марта. Gudok [newapaper], 2009, March,30.
10. Ишков А. М., Ефимова Л. В. Влияние новой железной дороги Беркакит – Томмот – Якутск на социальное развитие прилегающих территорий // Транспортное строительство. – 2014. – № 3. – С. 9–12. Ishkov, A.M., Efimova, L. V. Impact of the new railway Berkakit-Tommot- Yakutsk on social development of adjacent territories [Vliyanie novoy zheleznoy dorogi Berkakit-Tommot-Yakutsk na sotsial’noe razvitie prilegayuschih territoriy]. Transportnoe stroitel’stvo, 2014, Iss.3, pp. 9–12.
11. http://gecon.yale.edu/russia. Доступ 10.10.2014. http://gecon.yale.edu/russia. Last accessed 10.10.2014.
12. NordhausWilliam D., Xi Chen. Geography: Graphics and Economics // the B. E. Journal of Economic Analysis & Policy. –2009. – Vol.9: lss.2 (Contributions). Article 1. www.bepress.com/bejeap/vol9/iss2/art. Доступ 10.10.2014.
13. Леонтьев Р. Г., Комарова В. В., Каликина Т. Н. Железнодорожный транспорт Дальнего Востока РФ: сетевые особенности, тенденции перевозок и программы развития //Транспорт: наука, техника, управление. – 2008. – № 12. – С. 22. Leontiev, R.G., Komarova, V.V., Kalikina, T. N. Railway transport of the Russian Far East: networking features, traffic trends and development programs [Zheleznodorozhnyj transport Dal’nego Vostoka RF: setevye osobennosti, tendentsii perevozok i programmy razvitiya]. Transport: nauka, tehnika, upravlenie, 2008, Iss12, pp. 12-29, P.22.
Review
For citations:
Efimova L.V. SUPPORT POINTS FOR THE FAR EASTERN TRANSFORMATIONS. World of Transport and Transportation. 2014;(6):100-106.