Preview

World of Transport and Transportation

Advanced search

ON DEFORMABILITY OF A ROADBED ACTIVE ZONE UNDER THE INFLUENCE OF A TRAIN WITH INCREASED AXIAL LOADS

https://doi.org/10.30932/1992-3252-2018-16-4-3

Abstract

ABSTRACT A finite-element model of a railway embankment was developed. Calculations of residual deformations of an active zone of a roadbed using the modified Mohr - Coulomb model in an elastoplastic setting, as well as a comparative evaluation of residual sediments of soil during cyclic loading from wheels of rolling stock with axle load values of 23.5; 25; 27 and 30 tf were carried out. It is shown that as the loading cycles increase, the dependence of accumulation of residual deformations for clay soils asymptotically tends to a consolidation line of II kind. The intensity of accumulation of residual deformations is higher, the greater are soil moisture and axial load. Keywords: railway embankment, soil models, finite element model, residual deformations, axial load, soil moisture. Work was made within the project RFFI 17-20-01088.

About the Authors

V. S. Kossov
АО «ВНИКТИ»
Russian Federation


O. G. Krasnov
АО «ВНИКТИ»
Russian Federation


N. M. Nikonova
АО «ВНИКТИ»
Russian Federation


References

1. О стратегии развития железнодорожного транспорта в Российской Федерации до 2030 года.Распоряжение правительства РФ от 17.06.2008 № 877р.

2. СП 119.13330.2012.Железные дороги колеи 1520 мм.Актуализированная редакция СНиП 32-01-95 (с изм.№ 1). - М., 2012.- 52 с.

3. СП 32-104-98.Проектирование земляного полотна железных дорог колеи 1520 мм. - М., 1999.- 90 с.

4. Лебедев А. В. Анализ состояния земляного полотна // Путь и путевое хозяйство.- 2017.- № 8. - С. 8-11.

5. Руководство по определению физико-механических характеристик балластных материалов и грунтов земляного полотна ПМИ-36.Утв.департаментом пути и сооружений МПС РФ от 30.01.2004.

6. Далидовская А. А. Расчётные модели грунтов / Науч.рук.В. Г. Пастушков // Проектирование, строительство и эксплуатация транспортных сооружений: Материалы 72-й студ.науч.-тех.конф.- Минск: БНТУ, 2016. - С. 19-24.

7. Duncan J.M., Chang Chin-Yung.Nonlinear Analysis of Stress and Strain in Soils.Journal of the Soil Mechanics and Foundations Division. - 1970. - Vol.96, Iss.5. - pp.1629-1653.

8. Разработка верификационного отчёта по использованию программного комплекса ABAGUS для решения задач строительного профиля: науч.-тех.отчёт.Т. 1 / Московский государственный строительный университет. - М., 2013.- 268 с.

9. Строкова Л. А. Определение параметров для численного моделирования поведения грунтов // Технология и техника геолого-разведочных работ.- 2008.- № 1. - С. 69-74.

10. Brinkgreve R. B.J., Vermeer P. A.A new approach to softening plasticity // Proceeding of the 5th International Symposium on Numerical Models in Geomechanics (Switzerland).- 1995. - pp.193-202.

11. Schanz Т., Vermeer P. A., Bonnier P. G. The Hardening-Soil Model: Formulation and verification // Beyond 2000 in Computational Geotechnics. - Balkema, Rotterdam, 1999. - pp.281-290.

12. Сhen W.F., Han D. I. Plasticity for Structural Engineers. - Springer-Verlag. - New York.- 1988.- 606 p.

13. Menetrey Ph., Willam K.J. Triaxial Failure Criterion for Concrete and its Generalization // ACI Structural Journal.- 1995. - Vol.92. - Iss.3. - pp.311-318.

14. Дыдышко П. И. Проектирование земляного полотна железнодорожного пути: Cправоч.пособ. - М.: Интекст, 2011.- 152 с.

15. Комплексные сравнительные исследования воздействия на инфраструктуру вагонов с осевой нагрузкой до 30 тс на участках Голутвин-Озеры Московской ж. д.: отчёт о НИР: И-06-17 / АО «ВНИКТИ». - Коломна, 2017.- 87 с.


Review

For citations:


Kossov V.S., Krasnov O.G., Nikonova N.M. ON DEFORMABILITY OF A ROADBED ACTIVE ZONE UNDER THE INFLUENCE OF A TRAIN WITH INCREASED AXIAL LOADS. World of Transport and Transportation. 2018;16(4):32-50. https://doi.org/10.30932/1992-3252-2018-16-4-3

Views: 264


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1992-3252 (Print)