Preview

World of Transport and Transportation

Advanced search

CONTAINER SILK ROAD: OPTIMISATION OF THE TRANSIT CORRIDOR

https://doi.org/10.30932/1992-3252-2018-16-2-16

Abstract

For the English abstract and full text of the article please see the attached PDF-File (English version follows Russian version). ABSTRACT The article analyzes the economic potential of transit transportation China-Russia-EU, the need of active state investment support for its development, modernization of transport infrastructure, primarily the border and terminal infrastructure, which will increase the transit capacity of railways and the active involvement of Russian regions in transportation. The authors advocate a comprehensive supranational approach that takes into account the interests of all participating countries and unites various railway systems, including transformations related to harmonization of rules, customs principles and tariffs. First of all, it concerns unification of norms and development of a single standard for container transportation, which will make it possible to significantly simplify and reduce the cost of operations, as well as to move to more efficient intermodal technologies, and turn a set of routes into a single transit and logistics corridor. Keywords: transport corridor, Eurasia, container transportation, railway, Silk Road.

About the Authors

E. A. Fyodorov
АО «МИР Инициатива»
Russian Federation


S. B. Lyovin
АО «РЖД Логистика»
Russian Federation


E. Sh. Sultanov

Russian Federation


References

1. Алклычев А.М. и др. Трансазиатские транспортные коридоры и развитие транспортной системы России // Региональные проблемы преобразования экономики. - 2010. - № 3. - С.55-63.

2. Подберёзкина О.А.Транспортные коридоры в российских интеграционных проектах (на примере ЕАЭС) // Вестник МГИМО. - 2015. - № 1. - С. 57-65.

3. Подберёзкин А.И., Боришполец К.П., Подберёзкина О.А.Евразия и Россия. - М.: МГИМО- Университет, - 2013. - 1070 с.

4. Тураева М.О.Транспортная инфраструктура стран Центральной Азии в условиях современной регионализации: Доклад. - М.: Институт экономики РАН, 2014. - 62 с. [Электронный ресурс]: http://www.imepi-eurasia.ru/ baner/Turaeva_paper_2014.pdf. Доступ 15.03.2018.

5. Зуенко И., Зубань С.Трансконтинентальный транзит Азия-Европа // Мировая экономика и международные отношения. - 2016. - № 7. - С.70.

6. Roland Berger for UIC (2017) - Eurasian rail corridors: what opportunities for freight stakeholders? // Сайт Международного союза железных дорог. [Электронный ресурс]: https://uic.org/IMG/pdf/corridors_ exe_sum2017_web.pdf/. Доступ 06.11.2017.

7. Кузьмин Д. Организация региональной сети контрейлерных терминалов. На правах рукописи. 2015. [Электронный ресурс]: http://miit.ru/content/ Диссертация.pdf?id_wm=741187. Доступ 06.11.2017.

8. DIOMIS for UIC (2006) - Improving the use of available train length // Сайт Международного союза железных дорог. [Электронный ресурс]: https://diomis. uic.org/spip.php?article11. Доступ 06.11.2017.

9. Зуенко И. (2016) Зачем Китай субсидирует ж/д перевозки через Россию и Казахстан // Сайт carnegie. ru. [Электронный ресурс]: http://carnegie.ru/ commentary/64467. Доступ 06.11.2017.

10. Islam D.M. Z. et al. The potential of alternative rail freight transport corridors between Central Europe and China // Transport Problems. - 2013. - Т. 8. - № 4. - С. 45-57.

11. Плетнев С. Брест преткновения // Сайт gudok.ru. 2017. [Электронный ресурс]: http://www. gudok.ru/1520/newspaper/detail.php? ID=1384572. Доступ 06.11.2017.

12. Ордабаев А.К. Геополитика транспортных коридоров в Центральной Азии. - Астана-Алматы, 2015. - 52 с. [Электронный ресурс]: http://iwep.kz/files/ attachments/article/2015-05-12/geopolitika_tk.pdf. Доступ 15.03.2018

13. Габуев А. Шёлковый путь в никуда // Ведомости. 14 мая 2017. [Электронный ресурс]: https://www. vedomosti.ru/opinion/articles/2017/05/15/689763shelkovii-put/. Доступ 06.11.2017.

14. Economic Commission for Europе - Inland Transport Committee (2013) Transport links between Europe and Asia, new challenges // Сайт unece.org. [Электронный ресурс]: https://www.unece.org/ fileadmin/DAM/trans/doc/2013/wp5/wp5-eatl/ EATL_8th_session_InfDoc1e.pdf. Доступ 06.11.2017.

15. Shepard W. (2016) How Those China-Europe ‘Silk Road’ Trains First Began // Сайт forbes.com. [Электронный ресурс]: https://www.forbes.com/sites/ wadeshepard/2016/06/29/the-story-of-how-those-chinaeuropesilk-road-trains-first-began/. Доступ 06.11.2017.

16. 瓦丁. 欧盟, 俄罗斯与中国交通运输模式新进展 研究: дис. - 兰州交通大学, 2014.

17. Panova Y.Potential of connecting Eurasia through Trans-Siberian railway // International Journal of Shipping and Transport Logistics. - 2011. - Т.3. - № 2. - С.227-244.

18. Suocheng D. et al. Resources, environment and economic patterns and sustainable development modes of the Silk Road Economic Belt // Journal of resources and ecology. - 2015. - Т.6. - № 2. - С.65-72.

19. Wang C.Changing International System Structures and the Belt and Road Initiative // Rethinking the Silk Road. - Palgrave Macmillan, Singapore, 2018. - С.269- 279.


Review

For citations:


Fyodorov E.A., Lyovin S.B., Sultanov E.Sh. CONTAINER SILK ROAD: OPTIMISATION OF THE TRANSIT CORRIDOR. World of Transport and Transportation. 2018;16(2):166-177. https://doi.org/10.30932/1992-3252-2018-16-2-16

Views: 352


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1992-3252 (Print)