Preview

World of Transport and Transportation

Advanced search

FEATURES OF THE TRACTION LOAD FOR DETERMINING THE PARAMETERS OF THE ELECTRIC ENERGY STORAGE DEVICE

https://doi.org/10.30932/1992-3252-2018-16-2-8

Abstract

For the English abstract and full text of the article please see the attached PDF-File (English version follows Russian version). The studies were carried out with the support of the Russian Foundation for Basic Research for Project No. 17-20-01148 ofi_m_ RZD/17. ABSTRACT Based on the data regarding operation of locomotives of the series 2ES6 and 2ES10, the averaged parameters of the electric power storage in the DC traction system on lines with heavy and long-distance trains have been identified. The modes of the storage devices are characterized by a shortterm nature. The average duration of their operation in the charging mode is approximately 100 s, and the volume of the returned energy by the electric rolling stock, which determines the energy capacity, averages 100 kW•h, with a maximum power of 7,1 MW. The processing of measurement results shows that the observed distributions of stresses and traction load of the substation are not subject to Gauss’s laws. Keywords: railway, traction power supply system, heavy traffic, traction load, energy efficiency, sectioning post, power storage, electric rolling stock, experiment.

About the Authors

V. L. Nezevak
Омский государственный университет путей сообщения
Russian Federation


A. P. Shatokhin
Омский государственный университет путей сообщения
Russian Federation


References

1. Geng Zhixiu. Datong-Qinhuangdao Railway Heavy Haul Transport Technology. China Railway Publishing House, Beijing, 2009, 539 p.

2. Allen R., Lundgren J., Kaley S. North American Heavy Haul Facts: Fiction and Conventional Wisdom / Proceedings of the IHHA STS-Conference, V.2, Moscow, 1999, pp. 450-455.

3. Darby М.Technology for Profit. Proceedings of 7th IHHA Conference, 2001, pp. 3-6.

4. Захаров С.М., Шенфельд К.П.Развитие тяжеловесного движения в мире // Вестник ВНИИЖТ. - 2013. - № 4. - С.9-18.

5. Аржанников Б.А., Набойченко И.О.Усиление системы тягового электроснабжения постоянного тока 3,0 кВ при пропуске тяжеловесных поездов // Транспорт Урала. - 2015. - № 2. - С.13-17.

6. Kiepe Electric liefert ersten 24-Meter-Elektro-Bus nach Linz. [Электронный ресурс]: https://www.eb-info. eu/aktuell/aus-den-unternehmen/12-10-2017-kiepeelectricliefert-ersten-24-meter-elektro-bus-nachlinz/ 559221/. Доступ 17.02.2018.

7. Yap, H.T.Hybrid energy/power sources for electric vehicle traction systems / H.T.Yap, N.Schofield, C.M.Bingham // Power Electronics, Machines and Drives, 2004. (PEMD2004). Second International Conference on (Conf. Publ. No. 498, pp. 61-66). DOI: 10.1049/cp:20040260. [Электронный ресурс]: http:// ieeexplore.ieee.org/document/1348892/. Доступ 17.02.2018.

8. OBB-Hybridlok mi t Brennstof fzel le: Versuchslokomotive mit alternativem Antriebskonzept getestet. [Электронный ресурс]: https://www.eb-info.eu/ aktuell/forschung-und-entwicklung/11-10-2017-oebbhybridlokmit-brennstoffzelle-versuchslokomotive-mitalternativemantriebskonzept-getestet/. Доступ 17.02.2018.

9. Черемисин В.Т., Незевак В.Л., Никифоров М.М.Выбор мест установки накопителей электрической энергии на полигоне постоянного тока железнодорожного транспорта по критерию энергоэффективности // Наука и транспорт. Модернизация железнодорожного транспорта. - 2013. - № 2. - С.14-18.

10. Черемисин В.Т., Незевак В.Л.Перспективы применения накопителей электрической энергии в системе тягового электроснабжения постоянного тока // Бюллетень результатов научных исследований (Петербургский гос. ун-т путей сообщ.). - 2015. - № 1. - С.307-314.

11. Черемисин В.Т., Незевак В.Л., Шатохин А.П. Повышение энергетической эффективности системы тягового электроснабжения в условиях работы постов секционирования с накопителями электрической энергии // Известия Томского политехнического университета. Инжиниринг георесурсов. - 2015. - Т.326. - № 10. - С.54-64.

12. Чудновец С.П., Харитонов С.А.Накопители электрической энергии для систем генерирования электрической энергии (аналитический обзор) // Научный вестник НГТУ. - 2013. - № 1. - С.163-172.

13. Незевак В.Л.Основные подходы к использованию накопителей электроэнергии в сетях Smart Grid системы тягового электроснабжения // Труды международной научно-практической конференции «Транспорт-2015» - Ростов-на-Дону: РГУПС, 2015. - С.103-104.

14. Булатов Ю.Н., Крюков А.В., Куцый А.П. Мультиагентный подход к управлению режимами систем электроснабжения железных дорог // Вестник Иркутского государственного технического университета. - 2017. - Т.21. - № 4. - С.108-126.

15. Незевак В.Л.Влияние уставок режимов работы накопителя электроэнергии на посту секционирования на эффективность его работы // Инновационные проекты и технологии в образовании, промышленности и на транспорте: Материалы научной конференции. - Омск: ОмГУПС, 2016. - С.138-144.

16. Жунисбеков С., Джонсон А., Шевцов А. О некоторых облаках точек хи-квадрат критерия Пирсона // Theoretical & Applied Science. Тараз: Теоретическая и прикладная наука. - 2013. - № 8. - С.1-23.

17. Корчагин В.А., Игнатенко В.И., Сысоев Д.К.Применение негауссовских статистических моделей в задачах технической эксплуатации автомобилей // Вестник СибАДи. - 2017. - № 3. - С.68-74.

18. Лемешко Б.Ю., Лемешко С.Б., Постовалов С.Н.Сравнительный анализ мощности критериев согласия при близких конкурирующих гипотезах: I.Проверка простых гипотез // Сибирский журнал индустриальной математики. - 2008. - Том 11. - № 2. - С.96-111.


Review

For citations:


Nezevak V.L., Shatokhin A.P. FEATURES OF THE TRACTION LOAD FOR DETERMINING THE PARAMETERS OF THE ELECTRIC ENERGY STORAGE DEVICE. World of Transport and Transportation. 2018;16(2):84-94. https://doi.org/10.30932/1992-3252-2018-16-2-8

Views: 356


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1992-3252 (Print)