SIMULATION OF THERMAL LOADINGS OF WROUGHT WHEELS
Abstract
Actually used diagnostic systems do not allow to evaluate fairly enough the background of loading of an object, to identify those states which are characterized by absence of a defect, but at the same time warn of a mature environment for its formation. That is, they do not provide a full assessment of risks and the residual operation life of an object. The main disadvantage is a fact that they do not permit to analyze the kinetics of transient processes related to operational or technological impact. The paper clarifies approaches to evaluation of kinetics of transient thermal processes in a running wrought wheel (the system «wheel-shoe») on the basis of original methodology established by authors and of the results of computer simulation.
About the Authors
A. V. SavrukhinRussian Federation
D. Sc. (Tech), professor
A. N. Neklyudov
Russian Federation
Ph.D. (Tech), associate professor
R. A. Efimov
Russian Federation
assistant lecturer
References
1. Классификатор неисправностей вагонных колесных пар и их элементов. - М.: ОАО «РЖД», 2007. – 100 с. Classifier of faults of car wheelsets and their elements, JSC «Russian Railways» [Klassifikator neispravnostey vagonnyh kolesnyh par i ih elementov, OAO «RZhD»]. Moscow, 2007, 100 p.
2. Жаров И. А. Применение тепловых моделей для анализа процессов в системе «колодки–колесная пара–рельсы»// Труды ВНИИЖТ. Контактно-усталостные повреждения колес грузовых вагонов/ Под ред. С. М. Захарова. – М.: Интекст, 2004. – 160 с. Zharov, I. A. Application of thermal models for the analysis of processes in the system «shoes-wheelset-rails». Works of VNIIZhT. Contact-fatigue damage of wheels of freight cars [Primenenie teplovyh modeley dlya analiza protsessov v sisteme «kolodki–kolesnaya para–rel’sy». Trudy VNIIZhT. Kontaktno-ustalostnye povrezhdeniya koles gruzovyh vagonov]. Ed by. S. M. Zakharov. Moscow, Intekst publ, 2004, 160 p.
3. Петров С. Ю. Свойства материалов трибосистем колодка-колесо-рельс. – М.: МИИТ, 2000. – 210 с. (Деп. ЦНИИТИ МПС № 6309). Petrov, S. Yu. Material properties of tribosystems shoe-wheel-rail [Svoystva materialov tribosistem kolodkakolesorel’s]. Moscow, MIIT, 2000, 210 p. (Dep. TsNIITI MPS № 6309).
4. Расчёт и проектирование пневматической и механической частей тормозов вагонов: Учеб. пособие / П. С. Анисимов, В. А. Юдин, А. Н. Шамаков, С. Н. Коржин; Под ред. П. С. Анисимова. – М.: Маршрут, 2005. – 248 с. Anisimov, P.S., Yudin, V.A., Shamakov, A.N., Korzhin S. N. Calculation and design of pneumatic and mechanical parts of brakes of cars. Educational guide [Raschet i proektirovanie pnevmaticheskoy i mehanicheskoy chastey tormozov vagonov]. Ed by P. S. Anisimov, Moscow, Marshrut publ., 2005, 248 p.
5. Цельнокатаные железнодорожные колёса. Изготовление, эксплуатация, восстановление, обеспечение надёжности / Под общ. ред. С. Н. Киселёва. – М.: Печать-Сервис-XXI век, 2009. – 265 с. Wrought wheels. Manufacturing, maintenance, repair, reliability [Tsel’nokatanye zheleznodorozhnye kolesa. Izgotovlenie, ekspluatatsiya, vosstanovlenie, obespechenie nadezhnosti]. Ed by S. N. Kiselev, Moscow, Pechat’-Servis-XXI vek publ., 2009, 265 p.
6. Гребенюк П. Т., Долганов А. Н., Скворцова А. И. Тяговые расчёты: Справочник / Под ред. П. Т. Гребенюка. – М.: Транспорт, 1987. – 272 с. Grebenyuk, P.T., Dolganov, A.N., Skvortsova, A. I. Traction calculation. Directory [Tyagovye raschety: Spravochnik]. Ed by P. T. Grebenyuk, Moscow, Transport publ., 1987, 272 p.
7. ГОСТ 1205–73 «Колодки чугунные, тормозные для вагонов и тендеров железных дорог широкой колеи. Конструкция и основные размеры». State standard 1205–73 «Iron brake shoes for cars and tenders of broad gauge railways. Design and basic dimensions» [GOST 1205–73 «Kolodki chugunnye, tormoznye dlya vagonov i tenderov zheleznyh dorog shirokoy kolei. Konstruktsiya i osnovnye razmery»].
Review
For citations:
Savrukhin A.V., Neklyudov A.N., Efimov R.A. SIMULATION OF THERMAL LOADINGS OF WROUGHT WHEELS. World of Transport and Transportation. 2014;(5):22-37.