Preview

World of Transport and Transportation

Advanced search

PROBLEMS OF TRANSPORT ACCESSIBILITY AND CONNECTIVITY IN THE NORTHERN REGIONS Part II. How to Avoid the Syndrome of Isolation from «Big Land»

https://doi.org/10.30932/1992-3252-2017-15-2-9

Abstract

[For the English abstract and full text of the article please see the attached PDF-File (English version follows Russian version)].ABSTRACT The article, published in two issues of the journal, addresses the problems of development of transport infrastructure in the northern regions of Russia (Part I: Priority of roads, land communications, Part II: How to avoid the syndrome of isolation from «metropolis»). The conclusion is substantiated that in order to ensure their attractiveness, comfort of living, increasing the population density, creating conditions for long-term sustainable social and economic development of the territories, it is necessary to deal more with the infrastructure of land transport and, above all, the railway, which would be of a supporting nature and would strengthen the position of the transport complex in the north. It requires strategic planning for development of each type of transport, taking into account the prospects for industrial development of low-income arctic regions and long-term needs of people in creating a comfortable environment and favorable conditions for active and full-fledged life, in conjunction with the natural and climatic features of the region and their projected changes. Keywords: transport, northern regions, social and economic development, land transport infrastructure, natural and climatic conditions.

About the Authors

D. A. Macheret
Московский государственный университет путей сообщения (МИИТ)
Russian Federation


Y. Ya. Macheret
Институт географии РАН
Russian Federation


References

1. Вульфов А. Б. История железных дорог Российской империи. - М.: РИПОЛ классик, 2016. - 744 с.

2. Мачерет Д. А. Экономика первых пятилеток в «зеркале» железнодорожного транспорта // Экономическая политика. - 2015. - № 4. - С. 87-112.

3. Стратегическое развитие железнодорожного транспорта России / Под ред.Б. М. Лапидуса - М.: МЦФЭР, 2008. - 304 с.

4. Мачерет Д. А. Строительство железных дорог: восточный вектор // Мир транспорта. - 2013. - № 2. - С. 86-89.

5. Устойчивое экономическое развитие в условиях глобализации и экономики знаний: концептуальные основы теории и практики управления / Под ред.В. В. Попкова.- М.: Экономика, 2007. - 295 с.

6. Программа Shift2Rail набирает силу // Железные дороги мира. - 2016. - № 8. - С. 32-37.

7. Ефимова Л. В. Точки опоры для дальневосточных преобразований // Мир транспорта. - 2014. - № 6. - С. 100-106.

8. Измайкова А. В. Инновации, значимые для железнодорожного транспорта // Бюллетень Объединенного ученого совета ОАО «РЖД». - 2014. - № 3. - С. 53-69.

9. Измайкова А. В. Волны инновационного развития железных дорог // Мир транспорта. - 2015. - № 5. - С. 26-38.

10. Лапидус Б. М., Мачерет Д. А. Современные проблемы развития и реформирования железнодорожного транспорта // Вестник ВНИИЖТ. - 2015. - № 6. - С. 3-8.

11. Мачерет Д. А. Инвестиции государства в инфраструктуру: методология оценки // Мир транспорта. - 2013. - № 4. - С. 14-19.

12. Climate Change 2014.Synthesis Report.[Электронный ресурс]: www.ipcc.ch/pdf/assessment-report/ ar5/syr/AR5_SYR-FINAL_All_Topics.pdf.Доступ 30.08.2016.

13. Лапидус Б. М., Мачерет Д. А. Влияние экологической парадигмы на долгосрочное развитие железнодорожного транспорта // Экономика железных дорог. - 2016. - № 9. - С. 12-24.

14. Визе В. Ю. Потепление Арктики // Наука и жизнь. - 1939. - № 9. - С. 1-6.


Review

For citations:


Macheret D.A., Macheret Y.Ya. PROBLEMS OF TRANSPORT ACCESSIBILITY AND CONNECTIVITY IN THE NORTHERN REGIONS Part II. How to Avoid the Syndrome of Isolation from «Big Land». World of Transport and Transportation. 2017;15(2):98-107. https://doi.org/10.30932/1992-3252-2017-15-2-9

Views: 248


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1992-3252 (Print)